خبر از کره شمالی - همه چیز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبر از کره شمالی

شورای امنیت بر سر تصویب قطعنامه تازه ای علیه کره شمالی به توافق رسید

بدنبال نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل دررابطه با آزمایش هسته ای کره شمالی 15 عضو این شورا تصویب قطعنامه ای تازه علیه کره شمالی و اتخاذ تدابیر جدیدی برای مقابله با آزمایشات احتمالی آینده از سوی این کشوررا ضروری دانستند.

 

با انتشار خبر آزمایش تازه هسته ای ازسوی کره شمالی شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه نشست ویژه ای را در پشت درهای بسته بمنظور بررسی این موضوع برگزار کرد.
درپی این نشست که بیش از 2 ساعت به درازا کشید ابتدا البیو روسلی رییس دوره ای شورای امنیت و سپس موتوهیده یوشیکاوا نماینده دائم ژاپن درسازمان ملل متحد درجمع خبرنگاران بر ضرورت اتخاذ تدابیر تازه و سریع برای مقابله با ادامه آزمایشات هسته ای کره شمالی تاکید کردند.
رییس دوره ای شورای امنیت با تاکید بر حساسیت اقدام اخیر کره شمالی و ضرورت برخورد سریع و بی وقفه این نهاد با آن اعلام کرد که اعضای شورا دراین نشست بر سر تصویب قطعنامه تازه ای مبنی برمحکومیت این اقدام کره شمالی به توافق قطعی رسیده اند.
روسلی درمورد جزییات این قطعنامه و زمان برگزاری نشست بعدی و تصویب آن اطلاعاتی دراختیار خبرنگاران قرار نداد.
موتوهیده یوشیکاوا نماینده دائم ژاپن نیز درجمع خبرنگاران اعلام کرد که اعضای شورا توافق کرده اند تدابیر جدی و موثری را بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برای مقابله با اینگونه اقدامات از سوی کره شمالی اتخاذ نمایند.
نماینده ژاپن افزود که دولت های ژاپن و آمریکا برگزاری نشست های سریع بعدی شورا برای رسیدگی به این مسئله را حساس و حیاتی دانسته و بر آن تاکید کرده اند.
وی افزود ، دولت ژاپن نیز پیشنهادات خاصی را در این زمینه دارد که پس از بحث و گفتگو با نمایندگان سایر کشورها آن ها را به اعضای شورا ارائه خواهد داد.
یوشیکاوا در مورد جزییات این پیشنهادات و تدابیر مورد نظر برای بررسی در نشست های بعدی شورا سخنی نگفت و فقط تاکید کردکه اعضای شورا به اتفاق آرا تصویب قطعنامه جدیدی را علیه دولت کره شمالی ضروری دانسته و بر سر آن به توافق رسیده اند.
فصل هفتم منشور سازمان ملل اعضای شورا را موظف و مجاز می داند تا برای مقابله با اقداماتی که خطری علیه صلح وامنیت جهانی بشمار می روند به تدابیر واقداماتی بمنظور حراست از صلح وامنیت جهانی روی بیاورد.
بموجب ماده 41 همین فصل اعضای شورای امنیت موظف هستند برای جلوگیری ویا مقابله با اقدامات تهدیدآمیز علیه صلح و امنیت جهانی ابتدا به تدابیری غیرنظامی از جمله قطع روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با کشور مورد نظر و مسدود کردن راه های ارتباطی این کشور با جهان خارج متوسل شوند.
درصورت عدم تاثیرگذاری تدابیر یاد شده در ماده 41 این منشور ، شورای امنیت سازمان ملل متحد مجاز خواهد بود تا بموجب ماده 42 برای مقابله با این تهدیدها از ابزارهای نظامی از طرق زمینی، هوایی ودریایی استفاده کند.
کره شمالی بامداد امروز در حالی که چین، کره و آمریکا از احتمال انجام یک آزمایش اتمی در کره و وقوع یک زمین لرزه در پی آن خبر دادند، با انتشار بیانیه ویژه ای اعلام کرد که این بمب آزمایش شده از نوع هیدروژنی بوده است که پرتوهای قویتر و قدرت تخریبی بیشتری نسبت به بمب های اتمی معمول دارد.
پیونگ یانگ در اطلاعیه خود آورده است "ما اکنون به یک قدرت و کشور کاملا هسته ای و دارای بمب هیدروژنی تبدیل شده ایم".
بمب آزمایش شده توسط کره شمالی بر اساس گزارش تلویزیون ملی این کشور، از نوع «اچ بامب» بود که پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی صورت گرفت.



تاریخ : جمعه 94/10/18 | 6:24 عصر | نویسنده : استاد عربی | نظر

  • paper | گسیختن | فارسی بوک